vrijdag 15 april 2011

Reis om de wereld, leesvoer = leervoer

Via NVVTO en bijbehorende yahoo-nieuwsgroep zijn we uitgekomen bij Charlotte Mason en tenslotte 'living books'. En nu zijn we dan op tweederde van het boek 'Een reis om de wereld in 80 dagen'. Mijn zoon is zeven!

Het is aardrijkskunde - de reis zelf zoek je na op de wereldkaart, je praat over het ontstaan van bergen (Fogg moet toch een deel van de Alpen gezien hebben) en dan is er ook nog het Suez-kanaal. Ook tijdzones (teleblik, wiki) komen aan bod.

Het is geschiedenis - alles speelt in een jaar waarin mensen zich voorbewogen met stoomtrein, stoomschip (met zeilen), draagstoelen en rijtuigen. Of men liep. Auto's en vliegtuigen kenden ze in ieder geval niet. En Passepartout kan ook niet even zijn meester bellen als hij 'm kwijtraakt.

Het is godsdienst - priesters in tempels die vreemde goden vereren, mormonen.

Het is taal - veel nieuwe woorden, lange zinnen, soms wat moeilijke zinsconstructies.

Het is mens en samenleving - meerdere culturen en strijd tussen de verschillende groepen.

Kortom, het is een verbreding van kennis en vooral erg leuk om mee bezig te zijn. Ik kan het iedereen aanraden. En luister vooral naar de vragen van je kind, stel wedervragen, wek zijn of haar interesse en laat hem/haar dingen zelf nazoeken, uitbeelden, enz., enz.


En dan, als we bij het een na laatste hoofdstuk komen, de volledige ongeloof. Hoe kan dat nou? En meteen de uitleg: "Ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt in het vorige hoofdstuk en dat niet hebben verbeterd".

Voor degenen die denken, "Waar gaat dit over?", lees het boek, dan weet je het ;0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten